Нарікання на наявність помилок у кадастрі фахівці сприймають зважено. Усі країни, що мають свій електронний кадастр, знайомі з цією проблемою. Їх досвід свідчить, що ставлення до цього продукту формується не так за кількістю помилок, як за ефективністю роботи над помилками, поліпшення якості даних.
Адмінастратором кадастрової системи є Центр Державного земельного кадастру. Його фахівці найкраще знають, звідки в даних беруться помилки, як їх виявити і виправити. Про це розповідає директор департаменту Центру Державного земельного кадастру Ігор Васильєв.
– Український державний земельний кадастр (зокрема, його електронна версія) за своїм об’ємом – один з найбільших у Європі. У чому полягала основна складність його створення?
– Проект дійсно був досить складним у реалізації. Передусім, через масштабність та обсяги роботи. Кадастрова система повинна забезпечувати всю країну, по-перше, достовірною, а, по-друге, актуальною інформацією. Треба було зібрати дані з усіх локальних кадастрів, привести їх до єдиного знаменника – перевести в єдину систему координат та занести в єдину автоматизовану систему.
Документи на землю зберігалися переважно на паперових носіях у районних управліннях земельних ресурсів. Зрозуміло, всі вони були виготовлені в різні роки та мали різний якісний та фізичний стан. До того ж, більша частина робот із землеустрою виконувалась в місцевих системах координат, яких нараховується понад півтори тисячі! Було зроблено оцифровку паперових архівів матеріалів, а це десятки мільйонів листів різних документів і карт, з них – приблизно 16 мільйонів актів на право власності та користування земельними ділянками, виданих за роки незалежності! Кожного дня в системі в середньому реєструється ще 5-6 тис. земельних ділянок.
– Публічна кадастрова карта відкрила інформацію про земельні ділянки. І одразу ж на ній виявилося багато неточностей. Чи говорить це про те, що створений продукт не варто було відкривати для громадськості?
– На кадастровій карті дійсно є помилки – хтось не може знайти свою ділянку, десь паї накладаються… Але інакше й бути не могло, бо кадастрова карта, як лакмусовий папірець, увібрала і проявила помилки, які накопичувалися у землевпорядній документації по всій країні за 20 років земельної реформи. Ми не побоялися все це оприлюднити – щоб разом виправляти помилки. Такий шлях пройшли більшість країн світу, які будували автоматизований кадастр.
Помилки є двох категорій: технічні та правові. Наприклад, було таке, що великий масив земельних ділянок «випав» у Азовське море. Схожий випадок, коли сотні ділянок з Київської «перемістилися» у Житомирську область. З’ясувалося, що це – наслідок використання місцевої системи координат, у якій було подано інформацію про ці земельні ділянки. Для виправлення подібних помилок у нас уже розроблено спеціальне програмне забезпечення. Подібні помилки можна виправляти й за заявницьким принципом (саме так чинять у всьому світі):якщо ви побачили, що ваша ділянка відображається некоректно, можете про це повідомити самі. До речі, наша система передбачає такий сервіс, як зворотній зв’язок через Інтернет.
Друга категорія – правові помилки. Йдеться про випадки, коли у ділянки, або в її частини, кілька власників. Такі помилки вирішуються в судовому порядку. Але, виявилося їх небагато. Треба наголосити, що неточності, які можна побачити на публічній кадастровій карті, є проблемою відображення ділянок, а не їх розміщення в дійсності на місцевості. Здатність візуалізувати і виправляти помилки є сильною стороною нової кадастрової системи.
– Що робити власнику земельної ділянки, якщо він виявив помилку на ПКК?
– Для того, щоб внести правки як найшвидше, нам, безумовно, необхідна допомога самих громадян, у яких на руках знаходяться акти. Якщо це стосується технічної помилки – то тут є кілька варіантів, якими можна скористатися. Перший – через «Гарячу телефонну лінію» Держземагентства, 0-800-502-528, де оператори приймають дзвінки та заповнюють необхідну заявку. Всі звернення опрацьовуються, і, за необхідності, вносяться уточнення в кадастрову систему.
Окрім того, про виявлену помилку можна повідомити через зворотній зв’язок на ПКК (http://map.dazru.gov.ua/kadastrova-karta).
Більш традиційна для наших громадян форма звернення – це коли ви письмово звертаєтесь до територіального органу земельних ресурсів, приєднуючи документи, що підтверджують наявність помилки та необхідність її виправлення. У робочому порядку їх перевіряють, і кадастровий реєстратор вносить необхідні виправлення в кадастрову систему.
Зрозуміло, за один день все не виправити. Деякі європейські країни, маючи досвід ведення кадастру не один десяток років, досі виправляють помилки. Ми лише розпочали цю роботу. На нашу думку, іншого шляху для наведення ладу в інформації про земельні ділянки в Україні немає.
P.S. Фахівці Світового Банку, які проводили інспекцію виконання Проекту «Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру», в рамках якого створювалася електронна система кадастру, відзначили високий рівень роботи з поліпшення якості даних. У Пам’ятній записці Світового Банку йдеться про те, що фахівці «були вражені значним обсягом виконаної роботи з поліпшення якості даних». Зокрема, йдеться про «розробку програмних засобів для автоматичного виявлення і класифікації помилок; впровадження кількох пілотних проектів з їх виправлення; розробку методології виправлення на основі категорій помилок; впровадження онлайн-модуля для подання заявок на виправлення помилок у даних, котре, виявилося ефективним засобом для виправлення несистематичних помилок на основі заявок від громадян».
За перший місяць роботи зареєстровано 600 000 переглядів Публічної кадастрової карти та 10962 повідомлень про помилки, з яких виправлено 7700 технічних помилок, про які повідомляли громадяни. Приблизно 51% пов’язані з пропуском земельних ділянок, а 32% стосуються пропущених кадастрових номерів.
Олена Нагорна
Матеріал підготовлено
в рамках інформаційної кампанії
проекту Світового банку “Видача державних актів
на право власності на землю в сільській місцевості
та розвиток системи кадастру”